de fundamenten van het dogmatisch gebouw. Niet dat er in de pars materialis geen problemen zijn. Integendeel, dogmatiek heeft altijd met μυστήρια te doen.8 Maar de proble- 56 men van de pars formalis dringen zich tegenwoordig zo op de voorgrond, dat die van de pars materialis terugwijken. Ook is het antwoord op die problemen in hoofdzaak gegeven, als we in de problemen der pars formalis tot een bepaald resultaat zijn gekomen. De grondslagen bepalen, niet elk onderdeel, maar toch het schema, de structuur van het gebouw. Hoofdproblemen zijn nu: 1. Een erkenntnistheoretisch probleem: hoe komen we tot kennis, in het algemeen, speciaal op het gebied van de godsdienst, specialissime van de christelijke godsdienst? Wat is de laatste bron, de laatste grond, het laatste bewijs? 2. Een metafysisch probleem: wat is die christelijke godsdienst? Waarin bestaat zijn wezen? Wat is het onderscheid en de overeenstemming tussen christendom en de andere godsdiensten? Wat is in het algemeen de verhouding tussen beide? 3. Een dogmatisch probleem: wat is inhoud, taak, wezen, methode, bron der dogmatiek? Wat is de verhouding van christendom tot dogma? Wat is dogma? Is er plaats in het christendom voor dogma? Zo ja, wat is [de] verhouding tussen dogma en wetenschap (filosofie). Is dogmatiek een wetenschap? Theoretisch of praktisch? Vooraf dient te gaan een overzicht van de geschiedenis dezer problemen, om te weten, hoe ze aan de orde zijn gekomen, hoe ze geformuleerd worden en dienen te worden, hoe ze opgelost worden en behoren te worden. 57 |