4. Indeling der ethiek. Ethiek is leer van het goede, theologische ethiek dus van wat goed is naar Gods oordeel. Maar we zagen dat er groot verschil van opvatting van het goede is. Vooral drie opvattingen. a. Het goede zit in het subject, boven letter A. bl. 23v.91 Ethiek van de recta ratio, Aristoteles, boven bl. 23., van [een] apart zedelijk vermogen (More: boniform faculty. Shaftesbury:128 natuurlijk gevoel, aanleg, instinct; Hutcheson: moral sense; Adam Smith: medegevoel, sympathie; Schopenhauer: medelijden; Herbart: zedelijke waardering (smaak); Kant: kategorische imperatief (praktische Vernunft); Reid (Beattie e.a.): intuïtieve rede (common sense). b. Het goede ligt in de wet. Recta ratio (Aristoteles) – kategorische imperatief (Kant) – intuïtieve rede (Reid) – 237 Natuur (convenienter naturae vivere), Stoa, Heraclitus. Staat (Hobbes). c. Het goede ligt in het doel. Individueel geluk, hedonisme, egoïstisch utilisme Aristippus, Helvétius, Lamettrie, e.a. Tegenwoordig ook Stirner, Nietzsche, enz. Eudemonisme, (innerlijke harmonie), Democritus, Epicurus, Lucretius, e.a. Zelfvolmaking, Spinoza, Leibniz, Wolff. Sociaal eudemonisme, greatest happiness of the greatest number. Bentham, Mill, Darwin, e.a. Het goede kan daarom in verschillende zin genomen. Er heerst grote verwarring over. Het verschilt naarmate men van het goede spreekt in subject, regel of doel. Bij de ethiek hebben we altijd |